Allianssi ja avoimuus kulkevat käsikynkkää

Tampereen raitiotieallianssi tekee historiaa. Kaupungissa suunnitellaan mukavaa ja modernia raitiotietä rohkeasti yhteistyössä raja-aidat ylittäen. Pöydälle nostetaan niin hyvät kuin pahat asiat, opitaan ja poisopitaan. Nyt jos koskaan puhalletaan yhteen hiileen.

Tampereen raitiotieallianssissa puhalletaan yhteen hiileen

VR Trackin suunnittelijoita: Malla Sipilä, Lotta Bjurström-Laitinen, Krista Löf, Mika Kaukoranta, Jukka Heinonen ja Antti Kiviniemi.

Hallituksen kehysriihi näytti keväällä Tampereen pikaraitiotielle vihreää valoa, mikä otettiin Raitiotieallianssissa ilolla vastaan. Päätös edistää hankkeen toteutumista ja pistää vauhtia tekemiseen.

Raitiotieallianssi on ehtinyt harjoittelemaan uudenlaista yhteistyötä muutaman kuukauden. Mukana ovat Tampereen kaupungin lisäksi VR Track Oy, YIT Rakennus Oy, Pöyry Finland Oy ja aliallianssisopimuksella Ratatek Oy.

Avainasemassa on avoimuus. Tärkeintä on yhteistyö ja luottamus ilman salailua ja kilpailua. Tehdään ja mietitään yhdessä hankkeen kannalta parhaita ratkaisuja, suunnittelija Antti Kiviniemi VR Trackistä sanoo.

– Olemme lähteneet rohkeasti rakentamaan omaa yhteistä toimintatapaamme. Jotkut toimintamallit voivat olla aika syvään juurtuneita, mutta kehitystä ei voi tapahtua, ellei uutta uskalleta kokeilla. Erilaisia toimintatapoja on pitänyt sovittaa yhteen ja vanhoja soveltaa.

Budjettiraamit ja asiakas mielessä

Tampereen kaupungin tietohallintokoordinaattori Janne Lindberg komppaa Kiviniemeä.

– Parasta on yhteisen edun ajaminen, kanssakäyminen sekä kaikenlaisten asioiden avoin pöydälle nostaminen yli raja-aitojen. Meillä homma ei mene niin, että vain tilaaja potkii kumppaneihin vauhtia, vaan myös toisinpäin.

– Kun tavoitteet on etukäteen asetettu, pyrimme yhdessä kaikin tavoin pääsemään tavoitteeseen olemassa olevan budjetin raameissa. On mietittävä parasta mahdollista tulosta niin euroissa kuin asiakkaan näkökulmasta. Nyt ei puolusteta omia reviirejä eikä lasketa ensin omaa hyötyä, vaan keskitytään asiakkaan hyötyyn. Rakennamme tulevaisuuteen, emme vain tähän hetkeen.

Mitä aiemmin, sitä parempi

Allianssissa puhutaan Big Room -työskentelystä, jossa kaikki osapuolet suunnittelijoista rakentajiin ja tekniikka-alojen edustajiin toimivat saman katon alla. Näin voidaan jo suunnitteluvaiheessa tehdä rakentamisen kannalta hyviä ratkaisuja.

Rakennamme tulevaisuuteen, emme vain tähän hetkeen.

Kun eri alojen edustajat katsovat suunnitelmia, voidaan huomata puutteita jo aikaisessa vaiheessa eikä vasta työmaalla. Lisäksi voidaan huomioida tilaajan toiveet paremmin. Mitä aiemmin osapuolet osallistetaan, sitä parempi.

– Kaupunkiraitiotien suunnittelussa pyritään huomioimaan alusta lähtien koko järjestelmän elinkaari. Rakentamisen lisäksi ajatuksissa on pidettävä myös ylläpito ja turvallisuus, joihin vaikuttavia ratkaisuja tehdään nyt, allianssissa tietomallikoordinaattorina työskentelevä VR Trackin kehitysinsinööri Marion Schenkwein sanoo.

Allianssissa harjoitellaan sitä, ettei siitä tulisi suljettu yhteisö. Kyseessä ei ole lopulta vain Raitiotieallianssi, vaan koko Tampereen kaupungin allianssi ja joskus ehkä jotain vielä enemmän. Suunnitteluun on otettu mukaan myös kaupunkilaiset, yhteisöt, yritykset ja kiinteistönomistajat.

Suunnitelmia ei piilotella

Raitiotieallianssi tekee historiaa, koska ensimmäistä kertaa tämän kokoluokan hankkeessa käytössä on yhteinen tietomallipalvelin, tilaajan palvelininfrastruktuuri, jota suunnittelijat sitoutuvat käyttämään.

– Yhteisen palvelimen ansiosta kaikki näkevät heti, mikä tilanne on ja mitä ratkaisuja on tehty. Suunnittelu on avointa allianssin sisällä, mutta myös tilaajan suuntaan eikä suunnitelmia piilotella kenenkään yksittäisen henkilön koneella, Kiviniemi kertoo.

Schenkwein muistuttaa, ettei tietomallintaminen kuitenkaan ole vain palvelimia, ohjelmistoja ja teknologiaa. Ytimessä on ajatus tiedon koko elinkaaresta, sen jakamisesta ja yhteisen ymmärryksen ja tavoitteen luomisesta – kaikkien hankkeeseen liittyvien osapuolten kesken.

Siirrymmekö yksityisestä julkiseen ja yhteiseen?

Kiviniemen mukaan tuskin täysin, koska kaikki asiat eivät voi olla julkisia. Havainnollisten mallien avulla kansalaiset voivat kuitenkin yhä enemmän osallistua ja olla mukana jo suunnitteluvaiheessa.

Kansalaisten osallistamista voidaan helpottaa monin keinoin.

– Tätä tukee myös Tampereen kaupungin digitalisaatio-visio, jonka tavoitteena on siirtyä avoimeen digitaaliseen kaupunkiympäristön yhteissuunnitteluun, Lindberg toteaa.

Kansalaisten osallistamista voidaan helpottaa monin keinoin.

– Siinä missä perinteisten paperisten suunnitelmien ymmärtäminen esimerkiksi yleisötilaisuuksissa on aiemmin vaatinut harjaantumista ja suunnitelmakuvissa olevien symbolien ymmärrystä, raitiotieallianssissa on panostettu mallien käyttöön havainnollistamisessa, Schenkwein sanoo.

Käytössä on perinteisten havainnekuvien ohella 360°-visualisoinnit YouTubessa ja virtuaalitodellisuuslaseille sekä kaupunkilaisten tarkasteltavissa oleva kaupunkimalli, johon ratikan linjaus ja pysäkit on lisätty. Schenkweinin mukaan tavoitteena on, että asiantuntijoilla ja asukkailla on yhteinen ymmärrys siitä, mitä hankkeessa on tarkoitus tehdä.

Tieto kuuluu kaikille

Puolet suunnittelusta tehdään Novapointilla ja puolet Tekla Civilillä, mutta kaikki suunnitelmat viedään hankkeen QuadriDCM-palvelimeen, jossa ne kootaan yhteen yhdistelmämalliin.

– Haimme kestävää ratkaisua ja päädyimme tähän. Tekninen tapa toimia ei kuitenkaan mielestäni ole haaste, vaan se, mitä kukin tietosisällöistä haluaa omistaa. Halusimme toimia avoimesti sekä paikkariippumattomasti. Kyse on tiedon avoimuudesta, Lindberg korostaa.

– Perinteisissä hankkeissa vanhan tiedon korjaaminen on aina ollut haaste. Nyt pääsemme usean toimijan kanssa yhdessä korjaamaan lähtötietoja nopeammin. Tämä on päänavaus, jonka avulla voidaan ottaa liiketoiminta paremmin haltuun.

 

"Jotain on tullut tehtyä oikein"

Suunnittelija Antti Kiviniemi valittiin huhtikuussa Vuoden Novapoint -käyttäjäksi. Voittaja sai kiitosta työskentelystään uuden teknologian puolesta sekä teknologian onnistuneesta hyödyntämisestä Tampereen raitiotiehankkeessa.

– Tunnustus merkitsee paljon ja olen siitä todella kiitollinen. Tunnustus antaa motivaatiota, sillä ilmeisesti jotain on tullut tehtyä oikein, Kiviniemi hymyilee.

– Kiitos kuuluu myös Raitiotieallianssissa ja VR Trackilla työskenteleville kollegoilleni, jotka ovat tehneet Novapointin ja Quadri-palvelimen parissa paljon töitä, jotta hommat on saatu toimimaan.

QuadriCDM-palvelinta ei ole aiemmin käytetty yhtä mittavassa eri tekniikka-aloja yhdistävässä projektissa Suomessa.

– Tietomallinnus alkaa olla monessa hankkeessa arkipäivää, mutta paljon on vielä tehtävää. Suunnitteluohjelmistoja pitää kehittää ja vanhoja toimintatapoja uskaltaa muuttaa. Kansainvälisesti katsottuna olemme hyvällä tasolla.

Teksti: Kuvat:

Eija Jokinen

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest

Jaa tämä