Kun ollaan Turvallaan, niin missä mennään?

Työnjohtaja Antti on reissulla ympäri Suomen. Kaikki ei kuitenkaan mene ihan putkeen, sillä matkalla hän törmää esteeseen jos toiseenkin. Mutta kun Anttia auttaa, hän oppii. Samalla pelaaja oppii hauskalla tavalla turvallisuudesta. Että mitähän ihmettä?

Kuvassa Turvallaan-mobiilipelin retropelihahmo Antti juoksee erilaisten työkoneiden ja vaarojen välissä.

Turvallaan on VR Trackille tehty mobiilipeli, jonka hauskuuden takana on vakava ja tärkeä asia: työturvallisuus.  Peli on tehty turvaksi ja opiksi. Pelissä liikutaan kuten oikeilla työmailla jalkaisin yli ratojen ja teiden, liikkuvia junia ja ajoneuvoja väistellen. Välillä ollaan turvallaan.

Pelaajan tehtävänä on auttaa pelihahmoa eli Anttia läpi eri tasojen ja matkan varrelta pisteitä keräten. Seuraavalle tasolle pääsee, kun vastaa oikein turvallisuuskysymyksiin. Tässä pelissä maltti on valttia, sillä nopeasta suorituksesta ei saa lisäpisteitä.

Mistä oikein on kyse?

– Kyse on nykyaikaisesta, mobiilista, innostavasta ja aivan uudenaikaisesta turvallisuuskampanjasta, joka on pidempiaikainen kuin pelkkä kampanja, riskienhallintajohtaja Timo Pinomäki VR Trackista sanoo.

– Lähdimme viime syksynä keskustelemaan tulevan vuoden turvallisuuskampanjasta. Emme halunneet tehdä jotain, jossa vain toitotetaan tärkeistä teemoista, vaan halusimme jotain uutta ja samalla jotain hauskaa henkilökunnalle, Head of Communications Hanni Marin kertoo.

– Lähtökohtana oli kysymys, miten voisimme muuttaa käyttäytymistä, mikä muuttaisi asenteita. Keinoksi keksittiin pelillistäminen. Siitä se sitten lähti pienen pallottelun ja muutamien lennokkaidenkin ajatusten seurauksena.

Peli pistää oppimaan

Turvallaan-mobiilipeli on turvallisuusaiheinen tasohyppelypeli.Hanni Marinin mukaan pelillistäminen toimii sisäisessä viestinnässä hyvin. Pelin avulla voidaan varmistaa, että pelaaja pystyy itse ohjaamaan oppimistaan. Pelaamiseen kannustetaan, ja mikä hauskinta, nyt voidaan olla kerrankin oikein luvan kanssa turvallaan.

– Oppiminen tapahtuu pelissä olevien kysymysten kautta innostavalla tavalla. Peli tuo ehkä lähemmäksi ajatuksen siitä, että turvallisuus on jokapäiväisiä tekoja ja jokapäiväistä asennetta: tehdään asiat oikein ja turvallisesti kerralla kuntoon.

– Tämä kaikki pitää kuitenkin tehdä hyvin, sillä kilpailuja ja pelielementtejä ei kannata tuoda vain sen takia, että pelillistäminen on päivän sana, Marin ja Pinomäki korostavat.

Hei hei hällä väliä -asenteet

Turvallaan-peli on yksi osa VR Trackin turvallisuusviestintää, jonka tavoitteena on vahvistaa ajatusta siitä, että tekeminen olisi aina turvallista, ennakoivaa ja suunniteltua.

– Jatkuvalla kehittämisellä ja tekemisellä vaikutetaan siihen, että hällä väliä -asenteet väistyvät ja turvallisuustekemisestä tulee arkipäiväisempää. Silloin myös epäkohtiin puuttuminen helpompaa, Marin toteaa.

– Pelissä parasta on se, että innostavan ja aktivoivan toimintamallin avulla turvallisuudesta opitaan ikään kuin sivutuotteena. Peli on varmasti osaltaan jo vaikuttanut myönteisesti sekä turvallisuusajatteluun että rautatieturvallisuuden toimintamalleihin, Pinomäki lisää.

 

Jotain yhteisesti jaettua

Turvallaan-peli lanseerattiin VR Trackin henkilökunnalle joulukuussa 2015. Peli sai heti alkuun vauhdikkaan startin, ja kärkipaikoista on käyty kovaa kisaa.

Kuukauden parhaat pelaajat palkitaan erilaisin hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvin palkinnoin. Lisäksi pelaajien kesken arvotaan kivoja palkintoja.

Marinin mukaan kiitosta on tullut siitä, että turvallisuutta on lähestytty aiempaa kevyemmästä näkökulmasta, jossa tehdään jotain yhteisesti jaettua. Oman työn esitteleminen pelin kautta vaikkapa kavereille ja lapsille on myös koettu hauskaksi.

Paljon mukavaa pöhinää

Voiko pelillistämisen vaikuttavuutta mitata? Pinomäki ja Marin sanovat, että peliaktiivisuutta ja keskustelun määrän voidaan, mutta suoria johtopäätöksiä ei voida vetää, koska tuloksiin vaikuttavat monet toimenpiteet yhdessä.

– Peli on innostanut uusia ihmisiä oppimaan turvallisuudesta, myös työntekijöiden perheenjäseniä. Olemme onnistuneet herättämään keskustelua ja saaneet henkilöstön miettimään, miten jokainen voisi itse kehittää turvallisuuttaan omassa työyhteisössään ja ympäristössään. Olemme kaiken kaikkiaan iloisia kaikesta pelaamisen synnyttämästä pöhinästä, Pinomäki ja Marin summaavat.

Päästetään siis työnjohtaja Antti taas irti. Mietitään, harkitaan ja autetaan mies perille – turvallisesti ja itsekin oppien.

Teksti: Kuvat:

VR Track

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest