Vahva Suomessa, lisävauhtia Ruotsista

Eteenpäin. Kasvaen. Uudistuen. Näillä eväillä toimitusjohtaja Ville Saksi luotsaa VR Trackiä kohti yrityksen visiota infra-alan edelläkävijänä, uudisraivaajana ja älykkään suunnan näyttäjänä.

VR Trackin toimitusjohtaja

Ville Saksi vie VR Trackiä strategian mukaiseen suuntaan eli johtavaksi rautatieinfrapalvelujen tuottajaksi Pohjoismaissa.

VR Track on vahvassa iskussa. Suunta ja määränpää ovat selvät, sillä yritys aikoo rautatieinfrapalveluiden johtavaksi toimijaksi Pohjoismaissa.

– Olemme markkinajohtaja Suomessa, maan suurin radanrakentaja sekä ainoa täyden palvelun rautatiejärjestelmien toimittaja. Kotimaassa merkittävä kasvu ratainfrassa ei ole tällä hetkellä mahdollista, joten on luontevaa tähdätä pohjoismaiseksi markkinajohtajaksi, Ville Saksi toteaa.

– Haemme voimakasta kasvua Ruotsista, jossa investoidaan hyvän talouskasvun siivittäminä raideinfrastruktuuriin. Luonnollisesti myös Suomessa haluamme säilyttää hyvän asemamme.

Vankka perusta kasvulle Ruotsissa

Viime vuosi kertoo hyvästä kasvusta Ruotsissa, jossa tytäryhtiö VR Track Sweden AB kurkotti maan kolmanneksi suurimmaksi kunnossapitäjäksi. Yhtiö laajensi toimintaansa strategian mukaisesti paikallisesta toimijasta kansalliseksi toimijaksi. Viime syksynä tehtiin myös uusi avaus lanseeraamalla VR Infrapro -brändi, joka keskittyy laajasti koko infra-alan suunnitteluun Ruotsissa.

Jo nyt noin 26 prosenttia liikevaihdostamme tulee länsinaapurista.

– Nyt olemme siinä strategisessa tilanteessa, jossa voimme keskittyä kasvamiseen perustan ollessa kunnossa. Ruotsin kasvumarkkinat tarjoavat paljon mahdollisuuksia. Jo nyt noin 26 prosenttia liikevaihdostamme tulee länsinaapurista, Saksi kertoo.

– Haluamme tuoda osaamistamme esiin ja jakaa hyviä käytäntöjämme Suomen ulkopuolelle. Meidät tunnetaan muun muassa tehokkaasta suunnittelusta niukoilla resursseilla.

Vanhasta maailmasta uuteen aikaan

Ville Saksi on toiminut VR Trackin toimitusjohtajana reilut kuusi ja puoli vuotta. Tänä aikana maailma on ehtinyt muuttua paljon.

– Vuonna 2010 elettiin vielä niin sanotusti vanhan maailman loppukautta, jolloin käynnissä olleet urakat tarjosivat tietyn kannattavuuden tasaisesti. Vuonna 2011 markkinatilanteen muuttuessa aloitettiin tuottavuuden kehittäminen ja kannattavuuden parantaminen erilaisilla toimenpiteillä, jotka eivät olleet aina helppoja.

– Vuonna 2013 starttasimme kehitysohjelman; siinä tehtyjen toimenpiteiden tarkoituksena on taata se, että yhtiö on kannattava missä tahansa markkinatilanteessa. Kehitysohjelma onnistui erittäin hyvin. Olemme saavuttaneet menestystä tarjouskilpailuissa sekä säilyttäneet hyvän kannattavuuden supistuneesta kotimaan radanpidon markkinasta huolimatta.

Maailman muuttuminen ja kasvu edellyttävät jatkuvaa uudistumista. Tätä raidetta edustavat muun muassa digitaalinen uudisraivaajuus sekä älykkään suunnan näyttäminen koko alalle. Tietomallintaminen, kuvauskopterit sekä konenäön hyödyntäminen ovat tätä päivää.

Kaikki voittavat yhdessä

VR Track tunnetaan luotettavana infra-alan allianssikumppanina. Euroopan ensimmäinen julkinen allianssihanke eli Liikenneviraston ja VR Trackin vuonna 2011 aloittama Lielahti–Kokemäki -rataosan perusparannushanke valmistui rakennustöiden osalta etuajassa alkuvuodesta 2015.

Haluamme saada nuoria alalle. Meillä on tarjota mielenkiintoisia uria ja monipuolisia työmahdollisuuksia.

– Näytämme vahvaa osaamistamme allianssikumppanuuksissa. Parhaillaan suunnittelemme Raitiotieallianssissa Tampereelle pikaraitiotielinjaa yhdessä YIT Rakennuksen, Pöyry Finlandin ja Tampereen kaupungin kanssa, Saksi sanoo.

Lokakuussa 2015 VR Track valittiin myös Liikenneviraston allianssikumppaniksi Äänekosken biotuotetehtaan rautatieyhteyksien parantamishankkeeseen. Hanke edistää Äänekosken seudun ja koko Keski-Suomen teollisuuden toimintaedellytyksiä parantamalla ratayhteyksien toimintavarmuutta ja turvallisuutta lisääntyvien rautatiekuljetuksien tarpeisiin. Keväällä Liikennevirasto valitsi VR Trackin myös Lounais-Suomen rataverkon kunnossapidon allianssikumppaniksi.

– Allianssi perustuu vahvaan luottamukseen ja sitoutumiseen. Se sopii hankkeisiin, joissa on mahdollisuuksia ja riskejä. Meidän tavoitteenamme on, että kaikki osapuolet voittavat yhdessä.

Jatkuva rekry käynnissä

VR Trackin kilpailuvaltteja ovat oikea portfolio sekä ketterä, nopea ja turvallinen kokeilukulttuuriin perustuva toimintamalli.

– Kokonaisuus vaatii ennakkoluulotonta, määrätietoista ja vahvaa tekemistä sekä hyvää johtamista. Menemme kohti tuntematonta, mutta strategian ja vision mukaisesti, Saksi toteaa.

– Suomessa kamppaillaan edelleen niukoista resursseista, vaikka rakentaminen onkin nousussa. 90-luvun lamassa menetimme yhden sukupolven, mutta nyt meidän on varmistettava, että eläkkeelle siirtyvä osaaminen siirtyy tuleville työntekijöille.

– Haluamme saada nuoria alalle. Voimme tarjota mielenkiintoisia uria ja monipuolisia työmahdollisuuksia. Meillä on jatkuva rekry käynnissä, mistä kertoo esimerkiksi se, että meillä on tälläkin hetkellä avoinna kymmeniä työpaikkoja.

Teksti: Kuvat:

Marek Sabogal

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest

Jaa sivu