Attracktiven blogi tarjoaa näkökulmia infrastruktuurin kiehtovaan maailmaan.

Uutta, erilaista, puhuttelevaa, syventävää

Viestintäyksikköä kannattaa hyödyntää turvallisuuden kehittämisessä, sillä viestinnässä tiedetään, miten vaikeaa muutosta on luoda.

VR Trackillä tehdään monen tyyppistä työturvallisuusviestintää, jota tuottaa niin turvallisuus-, laatu- ja ympäristöyksikkö, esimiehet kuin viestintäyksikkökin. Työturvallisuusviestinnän kokonaistavoitteena on tiedon jakamisen ohella tuoda uusia, kiinnostavia ja puhuttelevia näkökulmia työturvallisuuteen ja varmistaa, että VR Trackin henkilöstö osaa ja muistaa huomioida turvallisuuden kaikessa tekemisessään.

Toisto on turvallisuusviestinnässä tärkeää, mutta tarpeeksi toistoja saanut viesti myös helposti ohitetaan.

Työturvallisuusviestinnän perustekemiseen kuuluu muun muassa turvallisuusaiheisia artikkeleita, infomonitoridioja, tekstiviestejä sekä Yammer-nostoja. Lisäksi Trackillä tehdään joka päivä turvallisuuden kannalta kriittistä esimiesviestintää sekä pidetään turvallisuustuokioita ja koulutuksia. Kaikilla näillä on oma tärkeä roolinsa siinä, että turvallisuus pysyy ihmisillä mielessä.

Perustekemisen lisäksi toteutamme myös turvallisuusaiheisia kampanjoita. Toisto on turvallisuusviestinnässä tärkeää, mutta tarpeeksi toistoja saanut viesti myös helposti ohitetaan. Silloin uudella tavalla paketoitu viesti voi antaa uuden näkökulman vanhaan tuttuun asiaan, kuten vaikkapa siihen, että työhanskat tulee valita työn mukaan. Viestinnässä olemmekin pyrkineet miettimään juuri tätä – miten viesti vastaanotettaisiin mahdollisimman hyvin, ja vielä mieluummin – miten viestintä voisi synnyttää aiheesta keskustelua ja vuorovaikutusta.

Uusia näkökulmia työturvallisuuteen

Viimekesäisessä videokampanjassa purimme yleiseksi havaittuja turvallisuusmyyttejä. Avausosa ”Turvallisuussäännöistä ei ole mitään hyötyä” saattoi olla heikkohermoisimmille hieman liikaa, mutta pääosin huumorin, goren ja faktan yhdistelmä koettiin meillä toimivaksi ja virkistäväksi vaihteluksi asiapohjaiselle turvallisuusviestinnälle. Kampanjan kolme osaa saivat sisäisesti sekä Youtuben kautta yli tuhat katselua kummassakin, mikä tekee kampanjasta yhden Trackin historian suosituimmista.

Olemme lähestyneet turvallisuusteemaa myös nostalgisin keinoin, Turvallaan-tasohyppelypelin avulla. Viime vuonna VR Trackin työpisteitä ja opiskelijamessuja kiertänyt pelikabinetti oli pidetty tuulahdus menneisyydestä, kuten oli myös pelin mobiiliversio, joka sai yli 500 latausta. Samalla mobiilipeli madalsi osaltaan älypuhelimien käyttöönoton kynnystä.

Tänä vuonna olemme tehneet työturvallisuusaiheisen podcastin, jossa aiheeseen syvennytään turvallisuusjohtajan, tutkijan sekä vakavan työtapaturman kokeneen työntekijän näkökulmasta. Podcast-formaatti soveltuu erittäin hyvin monisyisten aiheiden käsittelyyn, ja ohjelman 27 minuutin aikana tuleekin selväksi, että turvallisuutta voi katsoa hyvin monesta suunnasta.

Tänä kesänä Trackillä tullaan kokeilemaan jotain täysin uutta, kun 40-jalkaiseen merikonttiin rakennettu escape room, pakopeli, lähtee kiertämään VR Trackin työmaita. Pakopeli-kampanjan tavoitteena on kehittää henkilöstön kykyä arvioida omaa toimintaa haastavissa olosuhteissa immersiivisen, metaforisen kokemuksen kautta. Pakopeli on samalla myös jotain konkreettista, joka tulee työntekijöidemme luokse, ja on siksi hyvää vaihtelua arkisemmalle ja usein digitaaliselle työturvallisuusviestinnälle, kuten artikkeleille, tekstareille ja infomonitoridioille.

Jatkuvasti syvenevä keskustelu

Ihmisen toiminnan muuttaminen ei ole helppoa, mutta se on todennäköisempää silloin, kun viestin vastaanottaja nähdään aktiivisena osapuolena, jolla on omat motiivit, tarpeet ja syyt toimia tietyllä tavalla. Yksisuuntainen turvallisuusaiheisten viestien tuuttaaminen toimii vain tiettyyn pisteeseen asti. Sen jälkeen paljon riippuu siitä, tukeeko organisaation kulttuuri turvallisuutta ja syntyykö yksilöillä aito halu priorisoida turvallisuutta joka ikinen päivä, joka ikisessä tilanteessa.

Viestinnän tavoitteena on useimmiten toiminnan muutos. Työturvallisuusviestinnässä panokset ovat poikkeuksellisen korkeat, sillä jos toiminta ei muutu, voi seuraus olla pahin mahdollinen.

Viestintäyksikköä kannattaa hyödyntää turvallisuuden kehittämisessä, sillä viestinnällä on usein kirkkaimpana mielessä se, miten vaikeaa on synnyttää todellisia oivalluksia ja saada ihminen haluamaan muutosta. Uudella, erilaisella, puhuttelevalla viestinnällä – jatkuvasti syvenevässä keskustelussa – se on kuitenkin mahdollista.

 

Päivi Surakka

Päivi Surakka (KTM) työskentelee VR Trackillä viestinnän asiantuntijana ja vastaa VR Trackin strategia-, talous- ja työturvallisuusviestinnästä. Aikaisemmin hän on työskennellyt freelance-toimittajana ja copyna sekä viestinnän konsulttina. Päiville tärkeintä on merkityksellinen sisältö – mitä rehellisempää, yllättävämpää ja kutkuttavampaa, sen parempi.

Yksi kommentti artikkeliin

  1. On ollut hienoa seurata ja olla mukana oppimassa innostuneiden viestinnän ammattilaisten matkassa, kuinka viestinnän eri välineillä voidaan saada muutettua koko organisaation kulttuuria entistä avoimempaan ja keskustelevaan suuntaan. Tästä hyvänä esimerkkinä on turvallisuuden merkityksen korostaminen ja vieminen lähemmäksi jokaisen arkea.

    Muistan, kun lähes 10 vuotta sitten kirjoitin pääkirjoituksen VR:n henkilöstölehteen työturvallisuudesta aiheena hiljainen hyväksyntä. Silloin suoran suullisen viestinnän ohella ainoita viestintäkanavia oli sähköposti ja henkilöstölehti. Ajat ovat muuttuneet muutaman viime vuoden aikana. Nykyisin eri viestintäkanavia on paljon, ja nämä kilpailevat keskenään. Sama kilpailu liittyy viestittäviin asioihin – riittääkö työpäivän jälkeen kiinnostus esim. Yammerista nouseviin, työhön liittyviin asioihin, jos mobiililaitteen uutistulva kertoo, että Suomi on voittanut jääkiekon puolivälieräottelussa USA:n?

    Tärkeiden asioiden esille nostamiseen tarvitaan uusia ja ennakkoluulottomia menetelmiä. Siksi itse koen, että turvallisuusasioiden nosto uusilla tavoilla – kuten Päivin mainitsema Turvallaan-peli viime vuonna, tämän vuoden alun Podcast, sekä kohta avattava ja Suomea kiertävä Escape-huone – ovat mahdollistaneet ja mahdollistavat jatkossakin tärkeiden asioiden esiinnostamisen tuosta aikaisemmin mainitsemastani monen kanavan ja uutisen joukosta esiin ja näkyviin ihan uusilla tavoilla.

    Tällaisiin uusiin avauksiin tarvitaan ennakkoluulottomuutta, erityisesti kaitaisissamme organisaatioissa, joissa kiskoja ja pölkkyjä on asennettu lähes samojen periaatteiden mukaisesti jo yli 150 vuotta. Kiitos tästä ennakkoluulottomuudesta viestinnän huippuammattilaisillemme ja tietysti kolleegoilleni ja esimiehilleni siitä, että uudet avaukset on sallittu, ja niille on löytynyt kaikki tuki. Iso kulttuurimuutos sekin!

    Olisi mukava kuulla, millaisia kokemuksia teillä on teidän omissa organisaatioissanne.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest