Attracktiven blogi tarjoaa näkökulmia infrastruktuurin kiehtovaan maailmaan.

Rohkeus, avoimuus ja luottamus antavat siivet – myös sosiaalisessa mediassa

VR Trackillä kannustetaan työntekijöitä ottamaan aktiivisesti osaa sosiaaliseen mediaan. Virallista ohjeistusta ei ole, vaan luotamme asiantuntijoiden omaan näkemykseen ja maalaisjärkeen.

Kuva: iurii / Shutterstock

Aloitin VR Trackin markkinointi- ja viestintätiimissä keväällä 2016 ja huomasin heti suureksi ilokseni, että johtoryhmämme jäsenet ovat paitsi helposti lähestyttäviä ja ihastuttavia yksilöitä, myös hämmästyttävän aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Tämä on harvinaista herkkua yritysmaailmassa, jossa monet johtajat yhä edelleen arastelevat nopeatempoista julkista viestintää omissa nimissään. Monesti tyydytään kiillottelemaan kilpeä ja viestimään turvallisen munattomasti, mauttomasti ja hajuttomasti. Trackillä ollaan rohkeita edelläkävijöitä, ajattelin, ja koin vihdoin löytäneeni henkisen kotipesäni.

Asiaan hiukan tarkemmin perehdyttyäni sain selville, etteivät johtajat olleet sosiaaliseen mediaan suinkaan täysin omin avuin löytäneet. Viestintätiimillä oli ollut näppinsä pelissä, kuinkas muutenkaan. Johtajia oli kannustettu someen faktoilla ja konkreettisilla esimerkeillä perustellen. Lopputuloksena oli syntynyt yhteisymmärrys siitä, miten läsnäolo sosiaalisessa mediassa edesauttaa strategisten tavoitteiden läpiviemistä.

Jos haluamme olla infra-alan ketterä edelläkävijä ja mielipidejohtaja, keskustellaan alan ilmiöistä aktiivisesti myös sosiaalisesta mediassa.

Jos haluamme parantaa jähmeää työnantajamielikuvaamme, meidän tulee näkyä aktiivisesti LinkedInissä ja todistaa mielikuva vääräksi. Jos haluamme, että nykyiset ja potentiaaliset asiakkaamme tietävät meidän tarjoavan muutakin kuin radanrakentamista, aktivoidaan upeiden siltojen ja modernien katualueiden suunnittelijamme keskustelemaan Twitterissä. Jos haluamme olla infra-alan ketterä edelläkävijä ja mielipidejohtaja, keskustellaan alan ilmiöistä aktiivisesti myös sosiaalisesta mediassa.

Kun johto oli saatu ylipuhuttua mukaan, aloitettiin kampanja asiantuntijoiden houkuttelemiseksi. Kampanjan tavoitteena oli saada asiantuntijat keskustelemaan aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja samalla rakentaa win-win tilanne: yksilötasolla nostetaan omaa asiantuntija-brändiä ja kehitetään viestintätaitoja, sivutuotteena yrityksen työnantajamielikuva paranee ja ulkoinen näkyvyys kasvaa.

Pidimme inspiroivia puheenvuoroja sosiaalisen median tärkeydestä ja houkuttelimme asiantuntijoitamme sosiaalisen median klinikoille. Opastimme kädestä pitäen Twitterin saloja ja LinkedInin perusteita. Kannustimme, rohkaisimme ja annoimme suuntaviivat. Emme ohjeistaneet puhki, emmekä kieltäneet. Emme halunneet sosiaalisen median iskujoukoistamme linkkiautomaatteja, joille voisi syöttää valmiiksi pureskeltuja pläjäyksiä jaettavaksi. Emme pakota ja painosta, vaan kannustamme käyttämään maalaisjärkeä ja laittamaan omaa persoonaa peliin.

Jos haluu saada on pakko antaa

Klinikoilla monet aluksi epäröivät. Miten erotella sosiaalisessa mediassa työminä ja oikea minä? Saako työmailla otettuja valokuvia julkaista Twitterissä? Mistä löydän tähän aikaa? Joku innostui, toinen lannistui. Muutama eteni sosiaalisen median valiojoukkoihin. He twiittaavat päivittäin infra-alan ajankohtaisista ilmiöistä ja keskustelevat itselleen tärkeistä aiheista. Sosiaalisessa mediassa(kin) itsestään täytyy antaa jotain.

Jatkossa koitamme kannustaa yhä useamman trackiläisen rohkeasti mukaan sosiaalisen median valiojoukkoihin.

Kun aloitin Trackillä, perustin Instagramiin erillisen tilin työminääni varten. En halunnut jakaa lasteni kuvia koko firmalle. Pian kuitenkin huomasin, että kahden tilin loukussa on mahdotonta elää. Pidemmän päälle ketään ei kiinnosta tylsät työpäivitykseni neuvotteluhuoneen nurkasta. Kun pomoni pyysi seurata henkilökohtaista Instagram-tiliäni, säikähdin. Pari päivää pohdiskeltuani totesin, ettei minulla ole salattavaa. Pelaan avoimin kortein, enkä julkaise mitään, mitä mummoni ei voisi säikähtämättä katsoa. Tätä pekkasaurilaista mentaliteettia olen asiantuntijoillemmekin saarnannut. Ole oma itsesi kaikkialla, myös somessa.

Työntekijälähettilyys-kampanjamme on vielä alkutekijöissään. Mutta koska koemme olevamme infra-alan ketterä edelläkävijä, kerromme hankkeesta rohkeasti ja avoimesti jo tässä vaiheessa. Jatkossa koitamme kannustaa yhä useamman trackiläisen rohkeasti mukaan sosiaalisen median valiojoukkoihin. Keskustelut käydään Twitterissä ja LinkedInissä, olimme sitten mukana osallistumassa tai emme. Rohkeus, avoimuus ja luottamus kantavat pitkälle niin sosiaalisessa mediassa kuin offline-maailmassakin.

 

Jenni Vuorio

Jenni Vuorio (KTM) on katsellut VR Trackin toimintaa tuorein silmin keväästä 2016 lähtien viestinnän asiantuntijan roolissa. Jenni on infra-alan untuvikko, jolla on vahva osaaminen muutosviestinnästä globaaleissa matriisiorganisaatioissa. Jennin tuorein aluevaltaus on sosiaalinen media, jonka toteuttaminen on oiva keino tukea yrityksen strategisia tavoitteitta rohkeasti kokeillen ja pieni pilke silmäkulmassa.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest

Jaa sivu