Attracktiven blogi tarjoaa näkökulmia infrastruktuurin kiehtovaan maailmaan.

Ratasuunnittelija taipuu myös katugeometriaan

VR Track tunnetaan perinteisesti ratojen suunnittelijana, rakentajana ja kunnossapitäjänä. Onhan meillä radoista yli 150 vuoden kokemus ja rautainen osaaminen. Mutta harvemmin tulee esille, että VR Track suunnittelee myös teitä, katuja ja raitioteitä.

Kuva: Stockcrafterpro/Shutterstock.

Erittäin usein ratahankkeet sisältävät paljon tien- ja kadunsuunnittelua niin taajama-alueilla kuin taajamien ulkopuolellakin. Esimerkiksi alkuvuodesta 2015 valmistuneessa Lielahti–Kokemäki-hankkeessa tehtiin lukuisia teiden ja katujen suunnitelmia.

VR Track on ollut mukana Tampereen raitiotien suunnittelussa kesästä 2015 asti, jolloin voitimme yhdessä kumppaniemme Pöyry Infran ja YIT:n kanssa raitiotien allianssiprojektin. Suunnittelemme varsinaisen raitiotien lisäksi siihen liittyviä katuja sekä vesi- ja viemärijärjestelmiä.

Tie- ja katusuunnittelu on ollut VR Trackin strategian kasvualue viime vuodet, ja pyrimme vahvistamaan osaamistamme ja resurssejamme jatkuvasti.

Nyt aloitamme parhaillaan Raide-Jokerin suunnittelua yhdessä allianssikumppaniemme Sitowisen ja Rambollin kanssa. Raide-Jokeri parantaa merkittävästi pääkaupunkiseudun poikittaisia yhteyksiä ja luo samalla pohjaa aluekehitykselle reitin varrella. VR Trackin suunnittelutiimi on innoissaan tästä uudesta haasteesta ja virittää jo tietomallejaan päästäkseen töihin käsiksi. Vastuullamme on varsinainen raitiotie sähkö- ja turvalaitejärjestelmineen, mutta suunnittelemme myös muita hankkeeseen liittyviä kohteita, kuten katuja, siltoja ja muita kaupunkirakenteita. Tie- ja katusuunnittelu on ollut VR Trackin strategian kasvualue viime vuodet, ja pyrimme vahvistamaan osaamistamme ja resurssejamme jatkuvasti.

Suomen lisäksi olemme kasvattamassa toimintaamme myös Ruotsissa. Tytäryhtiömme VR Infrapro AB suunnittelee parasta aikaa yhdessä suomalaisen projektivientiryhmän ja hollantilaisen arkkitehdin kanssa Ruotsin suurimman nostokääntösillan uusimista ja siihen liittyviä tiejärjestelyitä Hjulstabron-projektissa. Hjulstabron silta sijaitsee valtatie 55:n varrella, joka on lähin isompi tieyhteys Tukholman länsipuolella Mälaren järven yli. Tieyhteyden parantaminen ja sillan uusiminen sujuvoittaa liikennettä huomattavasti.

Monipuoliset ratkaisut, saumaton yhteispeli

Hyvä väylä- ja yhdyskuntasuunnittelu on avainasemassa huomisen ratkaisujen valmistelussa.

150 vuotta on tuonut paljon kokemusta, mutta opimme myös koko ajan lisää. Yhteiskunta ympärillämme muuttuu vääjäämättä, ja yhä useampi meistä asuu kaupungeissa. Liikkuminen muuttuu samalla kun kaupungistuminen etenee, ja toisaalta teknologia mahdollistaa aivan uudenlaisia tapoja suunnitella ja toteuttaa matkoja. Hyvä väylä- ja yhdyskuntasuunnittelu on avainasemassa huomisen ratkaisujen valmistelussa. Tulevaisuuden liikenne ei tukeudu yhden ratkaisun varaan, vaan tarvitaan eri liikennemuotojen saumatonta yhteispeliä. Raitiotiet täydentävät kaupunkien joukkoliikennekokonaisuutta, mutta ne tulee suunnitella toimimaan saumattomasti yhteen muun liikkumisen kanssa. Tässä tarvitaan monipuolista osaamista kisko-, auto- ja kevytliikenteestä.

VR Track Suunnittelu on mukana mahdollistamassa huomisen yhteiskuntaa. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta historia antaa vankan selkänojan tehdä kestäviä ratkaisuja.

 

Harri Yli-Villamo, johtaja, suunnittelu, VR Track Oy

Harri Yli-Villamo

Harri Yli-Villamo (DI, eMBA) on toiminut VR Trackin suunnitteluliiketoiminnan johtajana vuodesta 2013 lähtien. Tätä ennen hän vastasi Liikennevirastossa ja Ratahallintokeskuksessa väylähankkeiden rakennuttamisesta ja suunnitteluttamisesta. Johtoajatuksenaan edelläkävijyys ja muutoksen mahdollistaminen hän on osallistunut aktiivisesti alan yhteisten toimintatapojen kehittämiseen ja käyttöönottoon.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest