Kuvauskopteri päihitti helikopterin

Kuluvan vuoden helatorstaina Suomessa tehtiin ratatyömaahistoriaa. Tuona päivänä VR Trackin Äänekosken ratatyömaalla mitattiin maastoa ensi kertaa miehittämättömällä kuvauskopterilla. Sen avulla uuden biotuotetehtaan tarpeisiin parannettavan rataosuuden perusparannustyöt saadaan käyntiin ja valmiiksi minimiajassa.

Niko von Flittner ja Sanni Heiskanen hienosäätävät kuvauskopteria käyttökuntoon. Akkujen kiinnitys on yksi oleellinen työvaihe.

Ensi vuoden syksyllä Äänekosken biotuotetehtaalta alkaa kulkea sellua tuhansia tonneja päivässä. Tätä varten VR Track urakoi Jyväskylän ja Äänekosken välisen rataosuuden sellunkestävään kuntoon. Aikataulun minimoimiseksi työmaa päätti ottaa käyttöön kuvauskopterin, jonka avulla suunnittelijat saavat ajantasaiset ja entistä tarkemmat tiedot maastosta, täydennyksenä perinteisellä helikopterikuvauksella viime kesänä koottuihin tietoihin. Kuvauskopteria on tarkoitus käyttää myös työmaan seurantaan ja laaduntarkkailuun. Kopterikuvaushanke on samalla näytön paikka espoolaisille maanmittausopiskelijoille.

Infrarakentamisessa nopeasti yleistynyt, miehittämätön kuvauskopteri kehitettiin aluksi sotilaskäyttöön. Suomessa se on ollut siviilikäytössä noin viiden vuoden ajan.

Kuvauskopteri on noussut ilmaan ja on valmiina kuvaukseen.
Ensimmäiset mittauslennot sujuivat enemmittä pulmitta.

Valmistajien määrä on kasvanut nopeasti tänä aikana, ja viime syksynä Trafi julkisti ensimmäiset viralliset määräykset kauko-ohjatuista ilma-aluksista ja lennokeista. Maanmittauksen opetuksessa uusi menetelmä on huomioitu jo hyvän aikaa, ja äskettäin esimerkiksi Espoossa alan opetusta antava Metropolia-ammattikorkeakoulu hankki oman kuvauskopterin, jota VR Trackin Äänekosken rataparannustyömaa nyt hyödyntää.

– Työmaalla oli selkeä tarve minimoida lähtötietojen keruuvaihe. Allianssihankkeena toteutettava kohteemme käytti allianssissa tarvittavaan valmisteluvaiheeseen vain viisi kuukautta, ja uusi kirivaihde oli löydettävissä minimoimalla maastomittauksiin käytettävä aika – lähtötietojen tarkkuudesta tinkimättä, kertoo VR Trackin tuotekehitysinsinööri Pasi Kråknäs.

Maanmittausta sivutyönään opettava Kråknäs kertoo aloitteen kopterikuvauksesta tulleen toisaalta työmaalta ja toisaalta maanmittausinsinöörioppilas Niko von Flittneriltä, jonka johdolla opiskelijat kyselivät mahdollisuutta innovaatioprojektin toteuttamisesta VR Trackille.

– Huomasin, ettei kaavoitus vain ole mun juttu. Tämä kopterihomma on ihan toista maata, von Flittner kertoo.

Opiskelijoiden aloite

Vielä 2000-luvun alussa miehitetty helikopterilento oli käytetyin keino mitattaessa maastoa laajalta alueelta infrarakennustöitä varten. Vielä aikaisemmin mittamiespari takymetreineen ja lattoineen oli yleisin tapa saada maastopisteet sidotuiksi suunnittelussa käytettävään koordinaatistoon.

Samaan tahtiin kuin perinteiset suunnitelmapiirustukset ovat korvautuneet 3D-tietomalleilla, myös mittausmenetelmät ovat uudistuneet.

Miehittämättömän kopterin avulla saadaan reaaliaikaisia still- ja videokuvia maastosta vaikka keskelle suunnittelukokousta.

– Miehittämättömän kopterin avulla saamme reaaliaikaisia still- ja videokuvia maastosta vaikka keskelle suunnittelukokousta. Tästä on suuri hyöty suunnittelijoille ja sitä kautta koko projektille, perustelee VR Trackin tuotekehityspäällikkö Kimmo Laatunen.

Laatunen ja Kråknäs ovat olleet aktiivisesti mukana Metropolia-ammattikorkeakoulun Espoon Leppävaaran toimipisteen maanmittariopiskelijoiden aloitteesta perustetussa kopterikuvausprojektissa. Metropoliassa sivutyönään opettava Kråknäs totesi oppilaidensa projekti-idean sopivan mainiosti toteutettavaksi todellisen rakennushankkeen yhteydessä.

– Samalla saamme arvokasta tietoa uusista käyttökohteista ja siitä, missä muodossa tulemme näitä palveluja myöhemmin hankkimaan, Kråknäs sanoo.

Kun VR Track oli tehnyt päätöksen kuvauskopterin hyödyntämisestä allianssihankkeena toteutettavassa Äänekosken ratahankkeessa, oppilaitos järjesti tarjouskilpailun laitevalmistajien kesken.

– Suuri osa tarjoajista oli tuotekehityksessään vasta prototyyppiasteella. Valittu norjalainen vaihtoehto oli tästä selkeä poikkeus, kertoo Metropolian lehtori Jussi Laari.

Onnistunut neitsytlento

Kuvauskopteri lensi ”neitsytmatkansa” Äänekosken ja Laukaan rajoilla helatorstaina puolen päivän aikaan. Päivä oli valittu muun muassa siksi, että lähes pelkästään teollisuuden kuljetuksia palveleva rataosuus oli pyhäpäivän johdosta autio ja siksi mahdollisimman turvallinen. Laarin mukaan oli tarpeellista alussa varmistaa, että kopteri tottelee kauko-ohjausta ja lentää sinne minne kauko-ohjaaja haluaakin.

Metropolian laboratorioinsinööri Ilkka Partosen johdolla tehdyt ensimmäiset mittauslennot sujuivat enemmittä pulmitta. Pieni krisahdus ensimmäisen nousun alussa tosin johti siihen, että kopteri ohjattiin maahan takaisin ennen kuin se oli saavuttanut täyden nousukorkeutensa. ”Vika” osoittautui harmittomaksi, ja puolen tunnin kuluttua kopteri oli haravoinut ratatyömaata noin kilometrin pituudelta ja 200 metrin leveydeltä tuottaen näin vastaavalta alalta käyttökelpoiset mittatiedot suunnittelun tarpeisiin.

Eivätkä käyttökohteet rajoitu pelkästään rakennushankkeisiin ja niissä tarvittavaan 3D-suunnitteluun. Pasi Kråknäs korostaa kopterikuvausten ilmeistä soveltuvuutta vaikkapa ratapihojen talviaikaiseen kunnossapitoon – puhumattakaan kuvatun aineiston hyödyntämisestä sisäisessä ja ulkoisessa yhteydenpidossa ja viestinnässä.

Kopterikuvauksista ensimmäisenä kiinnostunut Niko von Flittner arvioi miehittämättömien koptereiden soveltuvan myös esimerkiksi malminetsintään. Hänen opiskelukaverinsa Sanni Heiskanen ja Arttu Järvinen puolestaan näkevät kopterien olevan työmaateknisten sovellusten omimmillaan mainonnassa ja viestinnässä.

Tiesitkö tämän?

Kopterikuvaus on nykyaikainen versio perinteisestä ilmakuvauksesta. Kuvauskopteri toimii itsenäisesti autopilotin avulla ennalta laaditun lentosuunnitelman mukaisesti, mutta sitä voidaan ohjata myös maa-asemalta operaattorin toimesta.

Kuvauskopterilla saadaan kerättyä nopeasti ja kustannustehokkaasti tarkkaa tietoa maasta ja maan pinnasta ja sitä voidaan käyttää erilaisiin käyttötarkoituksiin, kertoo Pasi Kråknäs.

Katso video kuvauskopterin toimintaperiaatteista:

Teksti: Kuvat:

Vesa Tompuri

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest

Jaa sivu